ضوابط طراحی رمپ
رمپ چیست ؟
رمپ به یک سطح شیب دار میگویند که وظیفه آن اتصال مکان هایی است که نسبت به یکدیگر اختلاف ارتفاع دارن؛ مهمترین خصوصیات رمپ براساس ضوابط طراحی رمپ استاندارد، شیب رمپ است.
منظور از شیب رمپ چیست؟
معمولا یک رمپ استاندارد را بر اساس درصد شیب آن بررسی میکنند.
منظور از درصد شیب رمپ موضوعی میباشد که به ازای هر یک متر طول رمپ، درصد رمپ عدد تغییر ارتفاع بر اساس سانتی متر را نشان میدهد.
انواع رمپ ها بر اساس استفاده :
رمپ ها بطور کلی به سه دسته تقسیم میشوند:
1-رمپ ماشین رو:
از این نوع رمپ برای دسترسی خودروها به مکان هایی که نسبت به یکدیگر ارتفاع متفاوتی دارند استفاده میشود.
بعنوان مثال:
فرض کنید شخصی در یک مجتمع مسکونی زندگی میکند و پارکینگ این مجتمع در طبقه زیر زمین قرار دارد.
اون فرد برای اینکه بتواند ماشین خود را در زیرزمین پارک کند نیاز دارد بوسیله ای که اتومبیل خود را به کمک آن تا زیر زمین هدایت کند.
این وسیله ارتباطی رمپ ماشین رو نام دارد.
ضوابط طراحی رمپ ماشین رو :
- حداکثر شیب رمپ 15 درصد است.
- حداقل عرض رمپ یک طرفه 3.5 متر است.
- حداقل عرض رمپ دو طرفه 5 متر است.
- فضای مورد استفاده برای پیچش اتومبیل 5*5 متر میباشد.
2-رمپ آدم رو:
قطعأ در مکان هایی مثل شیرینی سراها، ادارجات دولتی، بانک ها و…این نوع رمپ را مشاهده کرده اید.
معمولا چون افراد سالمند و میانسال توانایی عبور و مرور از پله ها را ندارند به همین علت این نوع رمپ هارا ایجاد میکنند
تا دسترسی تمامی افراد برای استفاده از مکانی میسر شود.
ضوابط طراحی رمپ آدم رو :
- رمپ آدم رو باید حداکثر 12.5 درصد شیب داشته باشد و حداقل عرض آن 110 سانتی متر است.
- ابعاد استراحتگاه ( پاگرد ) در رمپ باید ابعادی معادل با 150*150 سانتی متر داشته باشد.
- به هیچ عنوان فاصله بین دو پاگرد نباشد از 9 متر بیشتر شود.
- به ازای هر 9 متر طول رمپ باید یک پاگرد در نقطه شروع و پایان رمپ در نقاط گردشی حرکتی ورودی و خروجی فضاها، درب ها و…درنظر گرفته شود
3-رمپ معلول:
بسیاری از افراد معلول برای استفاده از هتل ها، بیمارستان ها و الباقی مکان ها نیاز به وسیله ارتباطی دارند.
که بتواند برای حرکت در ارتفاع یک ساختمان (جابجایی در طبقات و انتقال از طبقه همکف به سایر طبقات) و شما بعنوان یک مهندس باید این رمپ ها را در طراحی های خود بگنجانید.
در مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرداری بصورت مکتوب ذکر شده که:
حتما باید رمپ معلول در فضاهای معماری بجهت استفاده معلولان جسمی تعبیه گردد.
ضوابط طراحی رمپ معلول :
- حداقل شیب رمپ 8 درصد.
- ابعاد استراحتگاه ( پاگرد ) در رمپ باید ابعادی معادل با 150*150 سانتی متر داشته باشد.
- حداکثر طول مجاز بدون پاگرد 900 سانتی متر است.
نکات مهم ضوابط طراحی رمپ :
- رمپ جزء سطح اشغال محاسبه نمیشود.
- در رمپ آدم رو اگر شیب رمپ بیشتر از 6.6 درصد نباشد نیازی به پاگرد نیست.
- در رمپ ماشین رو به جهت اینکه کف ماشین ها به زیمن برخورد نکند؛ 1 متر ابتدایی و 1 متر انتهایی رمپ شیب 10 درصد در نظر گرفته میشود.
نکات مهم در اجرای رمپ ها :
چون رمپ های ماشین رو به دلیل اصطکاکی که خودرو ها به مرور زمان ایجاد میکنند و بدلیل ترمز شدید ماشین و سایش های مکانیکی و هیدرولیکی؛ پیشنهاد میشود از بتن با عیار بالا در اجرای رمپ ها استفاده شود.
همچنین در رمپ های فضای عمومی که تحت تاثیر عوامل جویی مانند؛ برف و باران و یخبندان قرار میگیرند پیشنهاد میشود که اگر از رمپ بتنی استفاده میشود عیار بتن بالا باشد و اگر از نوع آسفالتی استفاده میشود قیر با در جه نفوذپذیری بسیار بالا استفاده گردد..
استاندارهای رمپ عابرین پیاده (آدم رو) :
- اجرای نرده برای عابرین در طرفین رمپ الزامی است.
- ارتفاع نرده از کف رمپ برای افراد بازنشسته و میانسال 75 سانتیمتر و افراد ایستاده و بالغ 85 سانتی متر و کودکان و خردسالان 60 سانتیمتر است.
- لازم بذکر است برای راحتی کاربران حداقل 30 سانتیمتر از ابتدای و انتهای رمپ به طول بیشتری نرده اجرا شود.
- کف رمپ ها به هیچ عنوان از مصالح لغزنده ساخته نشود.
- قطر میله نرده نباید از 4 سانتی متر تحت هیچ شرایطی بیشتر باشد.
- حتما در طراحی و اجرای رمپ ها؛ زهکشی مناسبی اتخاذ کنید تا آب حاصله از برف و باران به مکان مناسبی منتقل شود تا مانع استفاده صحیح از رمپ نگردد.